– Fortellingene er viktigst. Ikke hvilket medium du bruker! Det var et av rådene vaktsjef og reporter Nareas Sae-Khow i NRK P3 ga til de om lag 70 deltakerne på UNG-konferansen til MBL og journalistikkampanjen.
Åtte andre journalister og redaksjonelle ledere, samt en forsker, delte 18. september sine erfaringer om hvordan redaksjonene kan bli bedre på å nå unge mediebrukere. Stedet var Kongshavn videregående skole i Oslo, og deltakerne kom fra ulike mediehus i landet.
Fra Bø Blad og Budstikke til VG og TV2
Deltakerne fikk høre historiene til at fra en de minste avisene i Norge, Bød Blad (opplag: 2.257) til den største, VG.
Ansvarlig redaktør i Budstikka (Asker og Bærum) fortalte om «Slik lager vi nyheter og tjenester for unge». Hennes råd var tydelig:
– Skriv utfra de unges perspektiv, ta de på alvor.
Nå de unge stemmene
Hilde Eika Nesje, ansvarlig redaktør Bø Blad, fortalte om hvordan lokalavisa klarte å engasjere ungdom i politikk og nominasjonbsprosesser.
– Vi fokuserer generelt på å bruke «de andre kildene» og er derfor opptatt av de å ha med de unge stemmene, sa Bø-redaktøren.
Øyvind Solstad, sjef for sosiale medier i VG fortalte blant annet om hvordan VG klarte å engasjere leserne til å gjøre sprøe ting for å få konserter med #VGlista til sitt hjemsted.
Enkelt språk er ikke dumt
Programleder og journalist Silje Thalberg i TV2 Skole la vekt på verdien av enkelt og godt språk for å nå unge mediebrukere.
Ansvarlig redaktør Magne Storedal fortalte om hvordan lokalavisen klarte å engasjere unge i både politikk og mediebruk da de sammen med Avis i Skolen dekket «LilleStortinget» – et rollespill om Stortingets behandling.
50 skoleelever fra Kongshavn videregående skole var med da sale fikk testet seg på presseetikk i både redigerte og sosiale medier. Dette programmet var ledet av Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund.
«De usynlige» – en medieanalyse
Medieforsker Arne H. Krumsvik presentert undersøkelsen «De usynlige» – en fersk medieanalyse om hvordan unge i alderen 15-19 år framstår som kilder i norske nyhetsmedier. Ikke bare er de unge lite synlige, med stoffet med og om ungdom uteblider på nettet.
– Nyhetsdekningen er oppsiktsvekkende irrelevant sett med unge øyne, sa medieforskeren.
– Må bygge relasjoner
Anne Jacobsen, analysesjef listet opp 10 råd fra Amedias strategi for unge lesere. Hun sa blant annet at mediene må bli flinkere til å bygge relasjoner til de unge leserne. Det holder ikke bare til å publisere lenker i sosia medier.
Journalist Anne Skalleberg Gjerde, DN Talent, fortalte om hvordan nræingslivsavisen rekrutterte «bloggere» for å få mer ungt stoff og for å rekruttere unge lesere.
Konferansen ble ordledet av Mathias Fisher, student og kommentator i Bergens Tidende.