Ungdom usynlige i nyhetsmediene

Ungdommer i media. Foto: Arnt Sommerlund

Ungdommer i media. Ilustrasjonsfoto: Arnt Sommerlund

Ungdom i alderen 15-19 år er så godt som usynlige i nyhetsmediene. Det viser et av hovedfunnene i en fersk medieanalyse som ”Hvor har du det fra?” – Kampanjen for journalistikken har fått gjennomført.

Prosjektleder Arnt Sommerlund. Foto: Hilde Tretterud.

Prosjektleder Arnt Sommerlund. Foto: Hilde Tretterud.

Medieanalysen blir presentert torsdag 18. september, på UNG-konferansen til Mediebedriftens landsforening/Avis i skolen – i samarbeid med journalistikkampanjen.

– De redigerte mediene vil gjerne at ungdom skal engasjere seg i nyhetsmedier, men da må vi i nyhetsmediene bli flinkere til å engasjere oss i ungdom, sier prosjektleder Arnt Sommerlund, som leder medienes eget prosjekt ”Hvor har du det fra?” – Kampanjen for journalistikken.

Få saker – få stemmer
Medieanalysen er gjennomført av medieforsker Arne H. Krumsvik. Hovedfunnene viste at det er få saker i nyhetsmediene med ungdom i alderen 15-19 år. I de få sakene som er, så dominerer gladsaker fra sport og kultur.

Medieforsker Arne H. Krumsvik

Medieforsker Arne H. Krumsvik. Foto: Krumsvik.com

– Når man følger den daglige nyhetsdekningen systematisk med blikket til en ungdom, framstår den som oppsiktsvekkende irrelevant, sier Krumsvik.

Ungdom får sjelden oppslagssakene, men må nøye seg med sidetopper og notiser. Ungdom er noe mer til stede i lokale medier enn i riks- og regionale medier.

Dessuten viste det seg at unge selv ikke bestandig får komme til ordet. I 42 prosent av sakene var det voksne (foreldre, lærere, trenere, korps-/korledere og lignende) som talte på vegne av de unge.

Glemmer nettutgavene
Et av de overraskende funnen fra denne medieanalysen var at mediehusene har så få nyhetssaker om ungdom i sine nettutgaver.

– Norske medier satser på nett for å nå ungdommen, men ser ut til å ha glemt at noe også må gjøres med innholdet på nettutgavene, sier Krumsvik.

Mediehusene har betydelig færre ungdomssaker på nett enn i sine papirutgaver.  Som eksempel kan nevnes at det mediehuset med flest ungdomssaker på papir; hele 23 saker, så brukte de bare 3 av disse nyhetssakene om ungdom i sin nettutgave.

Dette funnet er overraskende fordi andre undersøkelser viser så tydelig at ungdom bruker Internett-medier i langt større grad enn papir. SSBs ”Mediebarometer” viste at 26 prosent av unge i alderen 16-24 år leser papiravis, men det tilsvarende tallet for nyheter på nett er hele 64 prosent.

Last ned undersøkelsen her: «De usynlige» (pdf-format).

For ytterligere informasjon – kontakt:

  • Arnt Sommerlund, prosjektleder – mobil 900 88 300
  • Arne H. Krumsvik, forsker – mobil 915 86 575

KORT OM ”Hvor har du det fra?” – Kampanjen for journalistikken

  • Kampanjen har som mål å bidra til at unge videregående skole (15-19 år) blir bedre og mer kritiske mediebrukere gjennom kunnskap om journalistisk metode og presseetikk.
  • Høsten 2014 tilbyr kampanjen, i samarbeid med NDLA.no, TV Skole og NRK Skole, opplæringspakker tilpasset kompetansemål og læreplaner i videregående skole.
  • Bak kampanjen står alle medieorganisasjonene; Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, Landslaget for lokalaviser, Mediebedriftenes Landsforening og Fagpressen, samt NRK og TV 2.
  • Les mer på prosjektnettstedet: www.journalistikken.no

KORT OM MEDIEANALYSEN:

  • Problemstilling: I hvor stor grad opptrer ungdom i alderen 15-19 som kilder i norske aviser?
  • Metode: Kvantitativ innholdsanalyse. Konstruert uke i januar/februar 2014. Avis, tv og nett.
  • Utvalg: Åtte aviser; to hver av riks, region, lokal og superlokal, samt NRK og TV 2. Avisutvalget var Dagbladet, Aftenposten, Adresseavisen, Agderposten, Avisa Nordland, Bergensavisen, Fjuken og Møre.
  • Les mer om Arne H. Krumsvik på www.krumsvik.com .
Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s