
Kildekritikk er hovedsporet i reklamekampamjen til «Hvor har du det fra?» – Kampanjen for journalistikken.
Fra 13. oktober lanserer vi en reklamekampanje basert på egenannonser. Disse skal lede fram til en digital quiz, der ungdom kan teste seg på kildekritikk. «Hvor har du det fra?» – Kampanjen for journalistikken vil derfor nå gå ut, og be om at norske mediehus rydder plass til kampanjens nett- og papirannonser.
Egenannonsekampanjen er planlagt lansert i uke 42 og 43 (13. til 26. oktober). Bannerannonser og papirannonser er under produksjon. Det samme er den den digitale quiz’en. Her kan unge få testet seg på kildekritikk og de kan vinne medieabonnement som premier.
Et samlet medienorge
Oppfordringen til å sette av plass til denne egenannonsekampanjen kommer fra alle prosjekteierne, som er Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for lokalaviser og Fagpressen, samt Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, NRK og TV2.
Kildekritikk i mediemangfold
Nett- og papirannonnsene er ment å lede videre til kildetesten, der unge får testet seg både i forhold til kildekritikk, journalistisk metode og presseetikk – i såvel redigerte som sosiale medier og reklame.