Oversikt: Kampanjen så langt og høstens planer

Her er et lite "billedglimt" av kampanjens gjennomførte aktiviteter fram til sommeren 2014.

Her er et lite «billedglimt» av kampanjens gjennomførte aktiviteter fram til sommeren 2014.

Her er oversikten over kampanjeaktiviteter så langt i år, og hva som er planene for høsten 2014.

«Hvor har du det fra?» – Kampanjen for journalistikken har hatt flere markeringer i regi av lokale journalistlag, mediehus og samarbeidspartnere:

Pressefrihetsdag – 29. april:

Nordiske Mediedager UNG: «Ungdommens PFU» – 6. mai:
Ungdommens PFU, utviklet av Trine Østlyngen med bistand fra Ingrid Jortveit (Norsk Presseforbund) på oppdrag for journalistikkampanjen. Underveis har vi testet ut opplegget for elever ved Nesbru videregående skole i Asker i samarbeid med Budstikka, ved Røyken videregående skole i Buskerud i samarbeid med Røyken og Hurums Avis, og ved Elvebakken videregående skole i Oslo i samarbeid med nrk.no og tv2.no.

 Nordiske Mediedager 2014: «Medieundersøkelsen» – 8. mai:
«Hvor har du det fra?» – Kampanjen for journalistikken har i samarbeid med Nordiske Mediedager sørget for at også ungdoms medievaner i året medieundersøkelsen. Kampanjen har blant annet bidratt i utformingen av spørsmålene:

Andre arrangement og markeringer:

 Logo, delte dokumenter og facebook:

Høsten 2014

Aktivitetspakke for videregående skole:
Kampanjen har i samarbeid med NDLA (Nasjonal digital læringsarena), med bidrag fra TV2 Skole og NRK Skole utviklet  en aktivitetspakke for videregående skole tilpasse læreplaner og kompetansemål. Videoene og oppgaver kan også brukes av mediehus og lag/foreninger/klubber som holder åpne mediehus og/eller lager debattmøter:

Åpne mediehus og debattmøter:
Mediehus, journalistlag og kubber, redaktørforeninger og MBL-foreninger oppfordres høsten 2014 til å holde åpne mediehus og arrangere debattmøter i kampanjens ånd:

Egenannonse-kampanje i redigerte medier og kampanje i sosiale medier:
Kampanjen planlegger en egenannonsekampanje redigerte medier, som støtte til høsten skoleopplegg, åpne mediehis og debattmøter. Det er dessuten planer om å få til et økt engasjement blant unge for kildekritikk, journalistisk metode og medieetikk i sosiale medier. Det vil kampanjen komme tilbake til når opplegget er klart.

MBLs konferanse om unge lesere 18. september
Kampanjen samarbeider med MBL og Avis i skolen om «MBLs Unge lesere-konferanse» som går av stabelen 18. september i Oslo. Her vil kampanjen etter planen blant annet presentere i fersk kilde- og medieundersøkelse om hvordan norske medier og ungdom.

Kurs «Bli bedre på unge mediebrukere» – oktober 2014
Kampanjen jobber med å tilby et kursopplegg (halvdagskurs) for hvordan norske mediehus kan bli bedre på å nå unge mediebrukere. Målgruppen er journalister og redaksjonelle ledere.

Fokus på unge om utgivervirksomhet og opphavsrett:
Kampanjen har fått støtte fra Kopinors formidlingsfond for å sette fokus på unge, utgivervirksomhet og opphavsrett. Dette vil kampanjen komme tilbake til til høsten-

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s